Yüzde 20’lik bir gerileme oldu
Kesme çiçek ihracatı yaptıkları ülkeler arasında Rusya’nın ilk sıralarda olduğunu fakat yaşanan savaş ve Ruble’nin değer kaybetmesi nedeniyle Rusya’nın ihracatta 4. sıraya düştüğünü kaydetti. 1 ayık periyotta yüzde 20’lik gerileme olduğunu da belirten Bağdatlıoğlu şöyle konuştu: “İhracat yaptığımız ülkeler arasında İngiltere, Almanya, Hollanda ve Rusya geliyor. Rusya ile ihracatımızda son bir ayda yüzde 20’lik bir gerileme oldu. Rısya, bu yüzden sıralamada ikincilikten 4’üncü sıraya düştü. Gündemde bir Ruble krizi söz konusu ve bu çiçekçileri etkiledi. 1 aylık periyotta Ruble’nin yükselmeye başlamasından dolayı yüzde 20’lik bir düşüş oldu. İhracat yapan firmalarında para dönüşlerinde bir dengesizlik oluştu” diye konuştu.
“Krizi fırsata çevirmemiz lazım”
Yaşanan krizin iyi değerlendirilmesi gerektiğini ve oluşan panik havasından üretici ve ihracatçıların faydalanmasını tavsiye eden Bağdatlıoğlu, üreticilere Rusya’daki pazarda ticari faaliyetler oluşturması konusunda tavsiyede bulundu. Bağdatlıoğlu şöyle konuştu: “İhacatı nasıl arttırırız bunu düşünmemiz lazım. Çiçek ihracatı Rusya’da son bir iki ay içerisinde yüzde 50 oranında düştü. Özellikle Hollanda’dan gidenlerde. Bir panik havası oluştu ve kullanım azaldı. Rusya bizim büyük pazarımız ve bu kriz iyi değerlendirilmeli oradaki ticari faaliyetler artırılmalı. Kriz var mı? Evet var ama bunu artı yöne çevireceğimizi düşünüyorum. Bunu fırsata çevirmeliyiz ve doğru yatırımlarla pazarları kazanmalıyız. Sera ve topraklar ucuzladı Rusya ve Ukrayna’da oralarda şimdiden yatırım yapılırsa ekonomileri düzeldiğinde oralarda söz sahibi olursun. Uzun dönemde Rusya ile yaşadığımız kapı sorunları giderilirse ihracat yüzde 30 seviyelerinide geçebilir.”
Çiçekten vazgeçmiyorlar
Rusya ve Ukrayna’nın savaş halinde dahi lükslerinden zevklerinden vazgeçmediklerini belirten Bağdatlıoğlu, “Ukrayna ve Rusya’da savaş anında çiçek tüketiminin arttığını gördük. Çünkü bu bölgenin insanı çiçek, votka ve ekmekten vazgeçmiyorlar. Daha pahalı çiçekten vazgeçebiliyorlar ama çiçekten tamamen vazgeçmiyorlar” dedi. Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği ve Tempo Tarım Yönetim Kurulu Üyesi İsmail Yılmaz’da uzun dönemde yüzde 30 oranında bir artış olacağını beklediğini belirtti. Sezonun bekledikleri gibi iyi ilerlediğini belirten Yılmaz şöyle konuştu: “Kesme çiçek üzerine ihracat yapıyoruz. Bunu Avrupa’nın bir çok ülkesine ve Rusya ve Ukrayna gibi ülkelere de satış yapıyoruz. Sezon şu an olumlu bir şekilde ilerliyor. Eylül ayında Dolar’ın Ruble karşısında değer kazanmasının bizleride endişelendirmişti. Daha sonraları farkettikki bunun bizim içinde olumlu etkileri var. Biz bu fırsatı değerlendirmek istiyoruz. Avrupa ve Doğu bloku gül ve diğer pahalı çiçek türleri yerine bizden karanfil talep ediyor. Yaklaşık olarak yüzde 30 oranında ihracatta bir artış olacağını ön görüyorum. Türkiye bu konuda avantajlı. Çünkü pazara yakınız ve karanfil üretimi bizde çok fazla” dedi.